شناسایی خانواده شهید نسیم افغانی از طریق DNA توسط بنیاد شهید آخرین وضعیت آب و هوا در ولایت‌های افغانستان (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عیادت رئیسی از بیماران افغانستانی در بازدید از بیمارستان شهدای یافت‌آباد + عکس معاون وزارت خارجه آمریکا برای گفتگو درباره افغانستان به قطر و پاکستان سفر می‌کند تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و قرقیزستان انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ روز‌های فارسی فوتسال آسیا قرقیزستان حریف بعدی افغانستان در مقدماتی جام جهانی فوتسال شد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و عراق (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افغانستان با پیروزی در برابر عراق برای صعود به جام جهانی امیدوار ماند طالبان: سه کشور همسایه زمینه حضور داعش را در منطقه فراهم کرده‌اند پخش زنده بازی افغانستان و عراق انتخابی جام جهانی ۲۰۲۴ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین معلمی در حاشیه | گفت‌وگو با فاطمه سجادی مدیر مدرسه خودگردان هدایت تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و عراق در انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ تاثیر حمله داعش به مسکو بر روابط روسیه – طالبان ملا برادر با هیئت دیپلماتیک ایران در کابل دیدار کرد رهبر اقلیت سنای آمریکا: خروج ما از افغانستان چراغ سبز به پوتین بود نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل هفته آینده درباره افغانستان برگزار می‌شود شانس دوباره افغانستان برای حضور در جام جهانی فوتسال افغانستان چگونه به جام جهانی فوتسال صعود خواهد کرد؟
سرخط خبرها

حامد کرزی از طالبان خواست ممنوعیت تحصیل دختران را لغو کنند

  • کد خبر: ۱۷۹۹۵۶
  • ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۱
حامد کرزی از طالبان خواست ممنوعیت تحصیل دختران را لغو کنند
رئیس جمهور پیشین افغانستان در سالروز استقلال افغانستان از طالبان خواست ممنوعیت تحصیل دختران در مدارس و دانشگاه‌ها را لغو کنند.

شهرآرانیوز - امروز ۲۸ مرداد ماه مصادف با یکصدوچهارمین سالروز استرداد استقلال افغانستان از انگلیس است. مردم افغانستان سال‌ها است، این روز را جشن می‌گیرند.

طالبان در دومین سال بازگشت به قدرت این روز را در افغانستان تعطیلی عمومی اعلام کرده‌اند و در مراسمی در کابل آن را جشن گرفتند.

مذاکرات بین الافغانی باید بی درنگ آغاز شود

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان در حساب کاربری خود در پیام رسان ایکس ضمن تبریک این روز به مردم افغانستان نوشته است: آرزومندم که صلح و ثبات پایدار و سراسری در کشور تأمین گردیده و هر فرد این سرزمین با داشتن زمیڼهٔ آرامش خاطر و حس مالکیت کامل برای یک افغانستان آباد و مترقی جد و جهد نماید.

او در ادامه تاکید کرده است: آرزومندم تمام مردم کشور عزیز در قسمت تعلیم و آموزش فرزندان شان اعم از دختران و پسران از هیچگونه سعی و تلاش دریغ نورزند. در این روز تاریخی یکبار دیگر از حکومت اسلامی سرپرست (طالبان) می‌خواهم تا هرچه زودتر دروازه‌های مکاتب و پوهنتون‌ها (دانشگاه‌ها) را به روی دختران باز نموده و زمینهٔ تعلیم و تحصیل را برای همه در سراسر کشور فراهم نماید تا با رهایی از احتیاج دیگران، به معنای واقعی صاحب استقلال و صاحب یک کشور خود کفاء شویم. بدون شک که یگانه راه بیرون رفت از مشکلات موجود و برقراری صلح و ثبات پایدار در کشور، حفظ و تقویت هر چه بیشتر اتحاد و اتفاق ملی و آغاز بلادرنگ مذاکرات بین‌الافغانی است.

طالبان به روابط سالم با جهان باورمند است

مقامات ارشد طالبان هم در مراسمی در کابل این روز را جشن گرفتند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در پیامی که به‌مناسبت سالروز استقلال افغانستان منتشر کرده نوشته است: طالبان به روابط سالم با کشور‌های منطقه و جهان براساس شریعت اسلامی باورمند است.

در ادامه این پیام آمده است که کشور‌های جهان نباید در قبال افغانستان سیاست ظلم و آسیب‌رساندن را دنبال کنند.

سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله (وزارت کشور) طالبان نیز در مراسم تجلیل از یکصدوچهارمین سالروز استقلال افغانستان گفته است که جهان بر مردم افغانستان ظلم می‌کند.

حقانی در ادامه گفت: جهان باید با (طالبان) تعامل کند و به ظلم و ستم جاری بر افغان‌ها پایان دهد.

در همین حال، سرپرست نمایندگی افغانستان در ملل متحد نیز گفته است که تجلیل از این روز در شرایطی‌که افغانستان با بحران‌های مختلف دست‌وپنجه نرم می‌کند و به کمک‌های خارجی نیاز دارد، قابل تأمل و سوال‌برانگیز است.

در ادامه مراسم تجلیل از یکصدوچهارومین سالروز استقلال افغانستان مولوی عبدالکبیر، معین سیاسی ریاست‌الوزرای طالبان گفته که تعامل با آنان تنها راه تامین امنیت و ثبات در منطقه است.

او در ادامه تاکید کرد: مسئله آب با ایران به جای جنگ، با خوشحالی زیاد با تفاهم حل شده است. این مثال سیاست و تعامل خوب مان با جهان است.

این مقام طالبان تاکید کرد: ما افغانستان را در میدان سیاسی چنان می‌درخشانیم که رقیب جهان شود. اقتصاد افغانستان را روی پای خود استوار می‌کنیم تا کشور از لحاظ اقتصادی نیز خودکفا گردد.

معین سیاسی ریاست‌الوزرای طالبان با اشاره به اینکه در گذشته برخی اوقات حملات کوچکی از جانب برخی همسایه‌ها در سرحدات (مرزها) صورت می‌گرفت، افزود که حالا این حملات بسیار کم شده است.

۲۸ مرداد روز استقلال افغانستان به مناسبت قرارداد ۱۹۱۹ افغانستان-بریتانیا جشن گرفته می‌شود. این قرار داد منجر به روابطی بدون درگیر بین افغانستان و بریتانیا شد. پس از به قدرت رسیدن محمدیعقوب خان و امضای معاهده گندمک این کشور تحت الحمایه بریتانیا شد. روسیه و ترکیه از اولین کشور‌هایی بودند که استقلال افغانستان را به رسمیت شناختند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->